maandag 28 maart 2011

# 11 Web 2.0: voorlopige denkbeelden

We pikken een paar zaken op: het gebruik van You Tube voor de archieforganisatie. Dat is even wennen voor de virtuele archiefbezoeker, want die denkt niet snel aan dit medium als hij of zij informatie over een archiefinstelling wil hebben.
Het Gelders Archief en het daaraan gelieerde AVAG maken al een poos gebruik van You Tube om te laten zien wat we zoal in huis hebben en hoe bepaalde bronnen gezocht, gereserveerd en besteld kunnen worden.
De aantallen views zijn echter nog niet spectaculair te noemen, als we de tellers van You Tube moeten geloven. De websites van beide instellingen zelf worden daarentegen wel goed bezocht, waardoor links naar beelden op You Tube ook daar gevonden kunnen worden. Die links liggen wat betreft het Gelders Archief wat diep in de site verscholen. Misschien handig om voorbeelden en instructiefilmpjes duidelijk zichtbaar een eigen plek op de hoofdpagina te geven, een beetje als ‘Het Gelders Archief op You Tube’. Prikkelend uitnodigend noemt men dat.
Dan moeten er ook nog veel nieuwe filmpjes geplaatst worden. Dat hoeven natuurlijk geen bewegende beelden te zijn. Familiearchieven met bv. leuk beeldmateriaal (denk aan familiewapens) kunnen ook als diapresentatie met voice-over, bijteksten en/of passende muziek worden aangeboden. Veel archiefbronnen en beeldmateriaal kunnen op deze manier als ‘lekkere’ brokken de organisatie op een verhelderende manier onder de aandacht brengen. Maar ook kaartmateriaal waarop met arcering looproutes vanaf de stations en de toevoerwegen per auto naar het archief kunnen worden gepresenteerd.
Tenslotte: het inzetten van een weblog, extern wel te verstaan, doet de communicatie met belangstellenden verbeteren. Dan moet men ook niet bang zijn voor en boos worden op kritiek. Ik heb vraagtekens bij een interne weblog. Veel medewerkers hebben weerzin tegen dit communicatiemiddel en het gevaar van twist en gezeur ligt dan op de loer.

1 opmerking:

23 Dingen zei

Dat zijn toch al positieve, goeie ideeen voor de inzet van twee sociale tools. Wat YouTube betreft, is het denk ik zaak om een strategie te bedenken om meer bereik te krijgen. Dat doe je o.a. door je videos op zoveel mogelijk plekken embedded te krijgen. Zorg dus voor interessant materiaal.

Een externe blog is ook uitstekend. Julle website kan zo'n aanvulling best gebruiken. Het BHIC is ook mooi aan het experimenteren met blogs, dus afkijken is zeker een goed begin. Qua techniek is Blogger zeker geschikt, omdat de layout goed in de GA huisstijl gemaakt kan worden.